Att ha ont i ryggen och sova kan ibland vara svårt. Här är några tips på vägen!

SMÄRTA I RYGGEN KAN GÖRA DET VÄLDIGT SVÅRT ATT SOMNA ELLER RENT AV VÄCKA DIG PÅ NATTEN OCH HÅLLA DIG VAKEN LÅNGA STUNDER. DETTA ÄR RENT KONTRAPRODUKTIVT FÖR LÄKNINGSPROCESSEN DÄR KROPPEN BEHÖVER VILAN FÖR ATT KUNNA ÅTERHÄMTA SIG. HÄR ÄR NÅGRA TIPS PÅ VÄGEN FÖR ATT GÖRA DIN SÖMN LITE BEKVÄMARE OCH SMÄRTFRIARE.

1. Sov på sidan för att lindra smärta från ryggradsmuskulaturen

En av de vanligaste orsakerna till smärta i ryggen är att en muskel dragit ihop sig, som uppstår när en muskel belastats ogynnsamt eller gått delvis sönder som ett resultat av att den översträckts.

Symtomen från en ihopdragen muskeln löser vanligtvis inom några dagar, men den intensiva smärtan kan göra det svårt att somna på natten. Ju längre du ligger i sängen, desto sämre mår din kropp blir och besvären blir då värre.

Det finns inte en position som funkar för alla symptom eller individer men ett första steg är att pröva att sova på sidan. Här är några tips att tänka på när du sover på sidan:

  • När du sover på sidan, försök att undvika att krypa ihop i fosterställning utan ligg hellre i en mer utsträckt position.

  • Ta en tunn kudde mellan knäna för att stödja upp kroppens naturliga kurvatur.

  • Hitta ett huvudkudde som håller ditt huvud mitt mellan varje axel. Om din kudde är för tunn eller för tjock kan den böja nacken i en obekväm vinkel.

En värmefilt kan vara skönt då värmen kan hjälpa till att lindra smärtan.

2. Snåla inte på madrassen

Om du läser på nätet så finns det mängder av tips på hur du kan förlänga livet på din madrass. Allt från att förstärka med en plywoodskiva till att ta bort resårbotten. Även om dessa tricks fungerar för vissa betyder det inte att det kommer fungera för dig. Det bästa sättet är att byta ut den slitna madrassen.

En utsliten madrass kan medföra att ryggen hamnar i konstiga lägen och belastar ryggen ogynnsamt. Har man redan besvär så blir dom definitivt inte bättre av det. Det är inte alltid den dyraste madrassen som är den bästa. Det är den som du sover bästa på som är den bästa och inget annat. Här är några tips att tänka på i valet av madrass:

  • Din madrass behöver stödja den naturliga krökningen i din ryggrad. Det betyder att din ryggrad ska likna när du ligger på din rygg eller sida som när du står med bra hållning.

  • Besök din lokala madrass butik och prova olika typer av madrasser. Efter 15 minuter på en madrass har du en allmän uppfattning om det passar dig bra. Var inte rädd för att ta din tid.

  • Om du sover med en partner, överväga en stor madrass. Detta för att ge er båda rum att sova utan att man stör varandra under natten.

Jag hoppas att alla ovannämnda råd kommer att hjälpa dig att hitta lättnad och njuta av en mer vilsam sömn.

Vill du läsa mer om sömn och hur den påverkar finns här lite bra länkar:

Bästa sovpositionen!
Varför är det så viktigt att sova?
Sömndoktorn om hur du får god nattsömn