Avvikelser, synpunkter och klagomål
Joylifes verksamhet är skyldig att ha en rutin för hur avvikelser, synpunkter och klagomål ska identifieras, dokumenteras, åtgärdas och följas upp. Detta sker genom ett internt rapporteringssystem med efterföljande analys, åtgärder och återkoppling.
I avvikelserapporten rapporteras avvikelser, synpunkter och klagomål både vad gäller vården som utförs eller andra saker som gäller kliniken vad gäller till exempel lokaler, rutiner eller utrustning. Små saker som brister i verksamheten kan få stora konsekvenser för kunderna och därför uppmuntras du som anställd att fylla i både små och stora problem som dyker upp så att problem kan åtgärdas och förebyggas. Du kan också rapportera om arbetsmiljö, teknik, organisatoriska, övergripande brister där verksamheten inte uppfyller krav och mål.
Du kan vara anonym vid rapporteringen, men uppge gärna ditt namn i rapporten så får du personlig återkoppling i ärendet.
Den person som tar emot ett klagomål/synpunkt ansvarar för att skriva avvikelserapporten så fort som möjligt. Om det gäller en vårdskada eller risk för vårdskada kontaktar du också din KC + VC direkt.
Här kan du läsa mer om årets patientsäkerhetsarbete.
Vårt försäkringsbolag för vårdskador är IF ochanmälan för vårdskada görs här